5 TIPS VOOR EEN SUCCESVOLLE SAMENWERKING MET INFLUENCERS

Waarom zou je samenwerken met influencers? Heel simpel: via influencers bereik je gemakkelijk de doelgroep die past bij jouw bedrijf én je vergroot je bereik. Maar hoe werk je nu best samen met zo’n influencers? Een vraag die geregeld gesteld wordt tijdens onze MATUVU expert classes. Daarom geven wij jou 5 tips om een succesvolle samenwerking aan te gaan met een influencer!

1. Zoek een influencer die bij jouw imago past

Verdiep je tijdens je zoektocht in verschillende influencers en hun sociale media. Leer ze op die manier (virtueel) kennen om zo te weten te komen of de influencer bij jouw imago past. Jouw branding is hierbij een key. Want het laatste wat je wil is een influencer die eigenlijk niet bij jouw concept/winkel past waardoor je je branding kwijt speelt. Ga op zoek naar de perfect match! (Meer over branding lees je hier)

Bron: Giphy

 

 

 

 

 

 

 

LET OP! Kijk op de sociale media van de influencer zeker ook naar de interactie die hij/zij heeft met zijn/haar volgers. Op die manier ben je zeker dat de influencer invloed uitoefent op die volgers en dat er geen volgers gekocht zijn.

2. Persoonlijke benadering

Wanneer je de perfecte influencer gevonden hebt voor jouw bedrijf, stuur je hem/haar een persoonlijk mailtje. Vermeld daarin waarom de influencer zo goed bij jouw imago past en leg uit wat de bedoeling van de samenwerking is. Geef daarbij ook een voorstel van vergoeding.

Gouden tip: Heb geduld! Veel influencers organiseren hun samenwerkingen zonder manager waardoor het dus even kan duren voor ze je mail beantwoorden.

Bron: Giphy

3. Contentcreatie

Zorg ervoor dat je de influencer informeert over de content die je van hem/haar verwacht. Influencers hebben graag iets te vertellen op hun sociale media. Verzin dus een leuk verhaal bij jouw product dat de influencer kan posten bij de foto.

Bron: Giphy

Belangrijk: Laat hem/haar ook vrij in het bepalen van de content. Ga niet zeggen op welke manier ze jouw product moeten fotograferen. Influencers zijn creatieve wezens. Enkel een kort verhaal is genoeg, de rest laat je aan de influencer over.

4. Duurzame samenwerking

Probeer zo vaak mogelijk samen te werken met dezelfde influencer. Zo gaan volgers jouw content vaker zien, wat een grotere impact heeft dan wanneer je maar een keer getoond wordt in een feed. Nog een pluspunt, volgers gaan het gezicht van de influencer linken met jouw merk. Dat betekent extra naamsbekendheid. Duurzaam samenwerken betekent ook dat je de influencer geregeld moet uitnodigen voor evenementen die je organiseert. Bouw een band met hem/haar op!

Goed voorbeeld: Céline Van Ouytsel voor Bobo Tremelo (Linkse meisje)

5. Maak duidelijke afspraken

Last but certainly not least! Maak goede afspraken met je influencer. Wat verwacht de influencer in return? Wat verwacht jij in return? Hoe wil je gebruik maken van zijn/haar kanalen? Wat voor soort samenwerking verwacht je van de influencer? Afspraken zijn een must in deze situatie. Maar dat weet jij als businessowner als geen andere!

Heb je graag advies bij de opstart samenwerking influencers voor je zaak, merk of wil je hier meer over weten? Boek nu je gratis intakegesprek alvorens opstart adviestraject op maat of ga aan de slag met ons online workbook; How to work & connect with fashion influencers.

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *