DE 5 GEZONDSTE TIPS VOOR POWERLADIES

Who run the world? Precies girls! Maar ja die jacht naar world domination loopt natuurlijk niet zo lekker op een lege maag. Hoe beter je voor jezelf zorgt, hoe meer energie je ook hebt om al je doelen te bereiken. Dus work hard and eat smart. Maar hoe doe je dat nou precies? Lees snel verder want gezondheidskundige en auteur Hetty Crèvecoeur geeft je haar 5 allerbeste gezondheidstips.

Tip 1: Eiwitten in de ochtend

Move over boterhammetje, want eiwitten zijn je nieuwe beste vrienden in de ochtend. Ze werken enorm verzadigend en houden je bloedsuikerspiegel lang stabiel. Zeker als je ze in de ochtend eet kunnen ze de hele dag effect hebben. Zo zal je merken dat als je in de ochtend een flinke portie eiwitten hebt gegeten, je snaaitrek om vier uur gegarandeerd zal verdwijnen. Ontbijt in plaats van brood eens met eieren in de vorm van een omelet of wat dacht je van een bananenpannenkoek gemaakt van 2 eieren en 1 banaan? Ook avocado’s, noten/zaden en volle (geiten/schapen) yoghurt bevatten veel eiwitten. En wil je een quick fix? Maak dan een smoothie in de ochtend met een flinke schep wei proteïne.

Tip 2: Volop goede vetten

De tijd dat wij vrouwen bang gemaakt werden met spookbeelden over alle slechte eigenschappen van vet en vooral hoe ’vet’ je er zelf van kan worden ligt gelukkig ver achter ons. Want goede vetten heb je nodig: ze geven je een vol gevoel, zorgen dat je huid zacht en stralend is, ‘smeren’ je menstruatiecyclus en houden sombere buien op afstand. Kom maar door dus met die vetten! Goede vetten vind je o.a.  in: vette vis (zalm, haring, makreel, sardines, visolie capsules, algenoliecapsules), ongebrande en ongezouten noten, olijfolie, kokosolie, roomboter en avocado’s.

Tip 3: Spirulina en Chlorella als emergency ‘groenten’

We weten het allemaal tweehonderd gram groenten per dag, dat is wat de pot moet schaffen. Maar ja, daar kom je niet altijd aan. Zeker niet als je drukker dan druk bent en de deadlines je om de oren vliegen. In die perioden kan het fijn zijn even op een slimme manier toch het beste van groenten binnen te krijgen. Hoe? Met spirulina en/of chlorella. Dat zijn algen die boordevol vitaminen, mineralen en plantaardige eiwitten zitten. Ze hebben een felgroene kleur, wat erop duidt dat er veel chlorofyl in zit en chlorofyl helpt je lichaam om te reinigen en effectief zuurstof te vervoeren. Elke dag 1 of 2 glazen met sprirulina of chlorella poeder drinken geeft je een snelle en makkelijk energie boost. Neem ¾ eetlepel van 1 van de algen op een glas water en doe er ruim citroensap bij. Is de smaak je iets te heftig? Er zijn ook tabletten van verkrijgbaar.

Tip 4: Kies slim je koolhydraten

Een beetje koolhydraten heb je nodig, maar wel uit de goede bronnen. Alle witmeelproducten kun je beter ver achter je laten, het zijn lege caloriebommen die je energie weg laten lekken. Kies liever koolhydraten uit onderstaand lijstje, die bevatten vezels en vitaminen en geven je juist energie

Slimme koolhydraat bronnen:

  • Alle soorten groenten
  • Fruit
  • Zoete aardappels
  • Knolselderij
  • Koolraap
  • Wortels
  • Pastinaken
  • Schorseneren
  • Wilde rijst
  • Quinoa
  • Havermout

Tip 5: Slaap!

Deze laatste tip gaat niet over eten maar over slapen. Want slapen is essentieel om je brandstoftank aan te vullen. Het is zo verleidelijk om elke avond net te laat naar bed te gaan. Met de smartphone aan je hand gelijmd is het heerlijk om tot vlak voor het slapen gaan online te zijn. Maar geloof me, slaap is iets waar je absoluut niet op kan beknibbelen, het is het fundament onder je gezondheid. Met voldoende slaap ben helder, scherp, energiek en geef je een goede basis voor het functioneren van alle hormonen in je lichaam. Door telkens te weinig te slapen pleeg je roofbouw op je lichaam met een grauwe huid, een verminderde weerstand en een humeur waar de honden geen speltbrood van lusten als gevolg. Hup naar bed dus en braaf 8 uur slapen elke nacht.

Deze blogpost is een bijdrage van auteur en gezondheidsdeskundige Hetty Crèvecoeur. Hetty heeft een achtergrond in natuurgeneeskunde en orthomoleculaire therapie. Ze is als expert regelmatig te zien bij het programma Koffietijd. Haar nieuwe boek ‘Krachtvoer voor vrouwen’ ligt nu in de winkel.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *