END OF THE TRADITIONAL FASHION RETAIL

Als fashion wholesaler 10 jaar in business merk ik dat er een heuse verandering op til is in de fashion Retail. Vele winkelpanden staan leeg, klanten die al jaren in business zijn, stoppen met de zaak, concurrentie van e-stores, merken die eigen online webshops hebben etc. Ben ik negatief? Nee helemaal niet! Maar uiteraard moeten we wel openstaan om deze veranderingen in te zien en je als fashion retailer je ook niet meer te houden aan de oude definitie van ‘een kledingzaak’.

Vroeger was een kledingzaak een plaats waar collecties werden voorgesteld, leuke outfits werden gecombineerd, waar de verkopers/zaakvoerders de klanten informatie konden geven en waar er verkocht werd. Vandaag kan de klant oneindig veel leuke collecties vinden online, hebben ze toegang tot alle info wereldwijd en kan er gemakkelijk gekocht worden vaak zelfs door één druk op de knop. Is dit dan het einde van de fysieke kledingzaak? Zeker niet! Maar de kledingzaak krijgt wel een nieuwe definitie. 

A FASHION STORE BECOMES A FASHION STORY

Klanten zullen met plezier je zaak bezoeken als ze ervaringen kunnen opdoen. Het is de bedoeling dat je als kledingzaak zorgt voor ervaringen en dat klanten door deze te beleven, je producten, collecties kopen. Klanten gaan ondanks de virtuele wereld, nog zo graag naar een fysieke zaak maar ze moeten wel een ervaring voelen.

Ervaringen kan gaan van je winkel zo in te richten dat het een must is om deze te bezoeken. Of dat je winkel instaproof corners heeft. Of dat je een community creëert waar mensen graag deel van willen uitmaken (#….). Of dat je bv enkel kleding in één bepaalde kleur aanbiedt, of dat je ‘mini events’ lanceert elke maand waar iedereen wil zijn, of dat ze hun aankopen kunnen laten personaliseren, dat klanten je brand ambassadors kunnen worden, of dat je winkel staat voor een levensstijl die je kan delen met klanten/fans etc.

INTERIEUR + COMMUNITY SOCIAL MEDIA #…. (be part of)

Miss Guided

MESSAGE YOU BRING INTO YOUR STORE – CONNECTION – COMMUNITY

Toms shoes

TECHNOLOGY EXPERIENCE – CATWALK SHOW

Pinterest

Fysieke kledingzaken zullen altijd blijven bestaan én met succes, maar je moet wel openstaan voor innovatie en veranderingen in de markt. Hou je niet vast aan de oude definitie van een kledingzaak, zeker een tip voor zij die willen starten met een eigen zaak!

Wens je graag advies hoe je zaak te runnen met social media, (personal) branding, community building etc.? Get in touch & boek nu je gratis oriëntatiegesprek met Ils Sterckx, owner MATUVU. 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *