FRIDAY MEETING WITH INFLUENCERS: CHARLOTTE VANAKEN

Aka Charlie On Sneakers! Blogger, Instagrammer en sneakerfreak. Charlotte begon met een anoniem Instagramaccount uit angst voor reacties uit haar omgeving, maar vandaag is ze bosslady in hart en ziel en laat ze de wereld graag meegenieten van haar leefwereld. 24 jaar is ze en gek op alles wat met sushi en sneakers te maken heeft. Get to know this powerbabe here!

Hoe ben je aan dat ‘influencen’ begonnen?

Eigenlijk ben ik niet zo’n fan van het woord ‘influencen’, haha. Het woord klinkt, naar mijn gevoel, een beetje negatief. Ik zou mezelf ook nooit als een influencer beschouwen. Mijn doel is vooral dat ik de mensen een kijk wil geven op mijn leven, interesses en passies. Het is zeker leuk als iemand door jouw foto naar de winkel gaat om dezelfde trui of broek te kopen, maar ze zouden er een andere term voor moeten zoeken!

“Ik zocht naar iets ontspannends tijdens de blok, iets wat me afleiding gaf.”

Hoe ik gestart ben met Instagram? Instagram was iets wat elk meisje (en jongen) van mijn leeftijd had toen ik 16 jaar was. Ik postte er verschillende foto’s op, maar had zelf nog nooit gehoord van de grote Instagram- en blogwereld. Mijn feed bestond ook enkel uit mijn vrienden en vriendinnen van het middelbaar. Toen ik aan mijn Hogeschoolcarrière begon en elk semester opnieuw moest zwoegen tijdens de blok, zocht ik naar iets ontspannends, iets wat me afleiding gaf. Toevallig stootte ik op verschillende grote bloggers, wat ik heel fascinerend en interessant vond. Het leek me super om anderen mee in jouw wereld te nemen.

Uiteindelijk startte ik in januari 2015 een blog via WordPress. Dat blog heette ‘Girl Behind The Closet’. Ik gebruikte niet mijn eigen naam uit angst voor reacties uit mijn omgeving. Daarom maakte ik ook een ander Instagramaccount aan om mijn blogfoto’s op te posten. Zo wist niemand van mijn omgeving dat ik het was. De interesse verminderde uiteindelijk een beetje tot het moment dat ik in de zomer van 2015 naar Tenerife ging met mijn familie. Ik probeerde daar nieuwe dingen uit, begon steeds meer en meer foto’s te maken, te bewerken en uiteindelijk op mijn persoonlijke Instagram te posten. In die periode merkte ik ook dat het gebruik van Instagram veel populairder werd. Ik ging meer en meer bloggers en Instagrammers volgen en werkte zelf elke keer opnieuw aan mijn fotografie-skills. Ik ging op zoek naar een eigen feed, iets wat bij mij paste en dus deelde ik met veel plezier mijn verslaving aan sneakers.

“Na twee jaar zat ik aan 5000 volgers, een mijlpaal waar ik nooit van durfde te dromen!”

Mijn angst voor de reacties uit mijn omgeving gingen stilaan weg, dus mijn ‘anoniem’ Instagramaccount was niet meer van toepassing. Op mijn eigen persoonlijke account startte ik met het opbouwen van mijn Instagram onder de naam ‘charlottevanaken’. Langzaamaan groeide mijn account waardoor ik uiteindelijk overgestapt ben naar een leukere, opvallendere naam namelijk: Charlieonsneakers (deze naam is volledig te wijten aan mijn serieuze verslaving aan sneakers, ik zou zelfs op sneakers trouwen). Ik herinner me nog goed dat ik op 31 december 2015 mijn 1000ste volger bereikt had en dat was voor mij een serieuze mijlpaal! Twee jaar later bereikte ik de kaap van 5000 volgers, een tweede mijlpaal waar ik nooit van durfde te dromen!

 

 

 

 

 

 

 

 

Waaraan heb jij je succes te wijten, denk je? 

Oei, in mijn hoofd behoorde mijn Instagram en blog nog niet tot iets wat veel succes heeft, haha. Ik volg zelf zoveel andere bloggers en Instagrammers met een véél groter bereik dan ik, dus voor mij zijn zij echt succesvol. Ik zie mezelf eerder als ‘kleintje’ tussen alle grote bloggers.

“Ik denk dat één van de belangrijkste troeven is: blijf jezelf en doe wat je graag doet!”

Ik denk dat de trouwe volgers en lezers die ik heb mij volgen omdat ik mezelf ben op Instagram. Oké, op Instagram worden te weinig minder goede/leuke momenten gedeeld en daar ben ik ook schuldig aan. Je zal op mijn Instagram vooral happy en leuke foto’s zien, maar ik blijf mezelf. Ik ga mezelf niet anders voordoen om populairder of groter te worden in de social media wereld. Ik denk dat één van de belangrijkste troeven is: blijf jezelf en doe wat je graag doet. Dus ik denk door mezelf te zijn, dat ik sta waar ik nu sta. Ik zal niet ingaan op vragen van merken of personen waarvan ik weet dat ze niet bij mij passen of niets voor mij zijn. Ik zou me er ook helemaal niet goed bij voelen als ik dat wel zou doen.

Heeft het jou veel geld gekost om te staan waar je nu staat?

Een bedrag is moeilijk te plakken op deze vraag. Ik ga zeker niet onder stoelen of banken steken dat ik ‘investeer’ in mijn Instagram/foto’s. Als een extra accessoire helpt om mijn foto’s te pimpen, vind ik het helemaal niet erg om daar geld aan te spenderen. Voor alle duidelijkheid: ik heb nog nooit en zal nooit geld investeren in mijn Instagram waardoor ik meer likes en volgers koop. Ik ben ABSOLUUT tegen die ‘trend’. Het kopen van volgers en likes is voor mij echt NOT DONE. Helaas is dat iets wat heel veel mensen wel doen op Instagram. De echtheid gaat daardoor verloren en dat is het laatste wat ik wil! Ik spendeer dus enkel geld aan de accessoires die ik oprecht mooi en leuk vind! Ik zou nooit een outfit shoppen of een musthave kopen om ermee te scoren op Instagram. Het zou trouwens ook meteen opvallen als ik veel geld uitgeef aan een dure handtas of riem van Guess, want ik draag zo’n merken niet. Dus ja, mijn Instagram en blog heeft op 2,5 jaar tijd wel wat geld gekost, maar dat is niet altijd zo geweest. Ik denk dat ik het laatste anderhalfjaar meer bezig ben met het zoeken naar leuke accessoires of decoratie in budgetvriendelijke winkels om een foto mee aan te kleden.

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoeveel vraag jij voor een samenwerking? 

Momenteel vraag ik niets extra’s voor een samenwerking. Ik vind van mezelf dat ik nog lang niet in die fase zit waarin ik geld of dergelijke kan/mag vragen voor een samenwerking. Meestal ben ik zo onder de indruk van een bepaalde samenwerking waardoor ik geen nood of behoefte heb aan iets extra’s. Ik begrijp wel dat er veel bloggers en Instagrammers zijn die wel een bepaald bedrag vragen voor een samenwerking omdat zij zo’n groot bereik hebben en invloed uitoefenen, maar voorlopig vind ik dat ik daar helemaal nog niet sta! Ik denk er zelfs niet over na om geld te vragen.

“Een product in ruil voor Instagramposts of blogposts is voor mij al een serieuze beloning!”

Het gebruiken of posten van foto’s  op mijn Instagram en/of blog is een soort van ontspanning, passie en hobby voor me. Het is als ontspanning begonnen en ik denk dat het ook altijd een leuke hobby en ontspanning zal blijven. Ik voel me gewoon al heel vereerd wanneer ik aangesproken wordt door brands waar ik grote fan van ben. Een product in ruil voor Instagramposts of blogposts is voor mij dus al een serieuze beloning!

Heb jij bepaalde voorwaarden voor je een samenwerking aangaat?

De belangrijkste voorwaarde voor mezelf tijdens een samenwerking is dat ik zelf het product of het merk oprecht mooi, leuk of interessant vind! Voor de rest komen de brands meestal met afspraken of voorwaarden voor een samenwerking (wat niet meer dan logisch is vermits ze jou vragen om een product van hen te promoten). Maar ikzelf vind het ontzettend belangrijk om zelf achter het product of het merk te staan. Ik zou me er helemaal niet goed bij voelen als ik iets moet fotograferen of promoten wat ik zelf niet oprecht plezant vind! Ik denk dat dat ook één van de dingen is die lezers/volgers echt appreciëren. Ik zal nooit op mails ingaan om iets in ruil te krijgen als ik er niets aan vind. Hebben om te hebben is een slechte basis om met een blog of Instagram te beginnen!

Wat is het gekste dat je ooit hebt toegestuurd gekregen om te promoten?

Het gekste wat ik ooit heb toegestuurd gekregen is sushi. Sushi op zich is eigenlijk niet vreemd, maar gewoon het idee dat ze jou effectief ook vers, lekker eten opsturen om te promoten/proeven, vind ik best grappig, maar ook geweldig! Als je mijn Instagram bekijkt, ontdek je al snel dat ik verslaafd ben aan sushi, dus het was een droom die uit kwam toen ik een mailtje in mijn mailbox kreeg om sushi te mogen ontvangen! En nu ik er opnieuw over nadenk, vind ik het echt grappig dat er een leverancier voor de deur stond met een gigantische doos waarin heerlijke, verse sushi zat! Geweldig toch? 

 

 

 

 

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *