HET LIJKT WEL OF MENSEN NIET MEER SHOPPEN

‘Het lijkt wel of mensen niet meer shoppen’, ‘er komt op een dag soms niemand in de winkel’…uitspraken van retailers in fashion die we de  regelmatig horen vallen laatste maanden. Maar de vraag is of dit zo ook is? Shoppen mensen minder dan voorheen? Of shoppen ze wel maar hoe dan?

Het is niet zo dat mensen niet meer shoppen, maar Retail zit in een hele transformatie anno 2019. We kunnen spreken van een nieuwe golf in Retail. Dat heel wat vrouwen online shoppen is een feit (nieuwe generaties, drukke levensstijl,…), maar online shoppen is niet nieuw.

We zien wel dat de lijn tussen E-commerce & social media verdwijnt. Denk maar aan mobile shopping, influencer marketing, shoppable Instagram,… zaken waar je als retailer absoluut moet in meegaan. E-commerce wordt een E/Social commerce.

Vroeger bood de retailer producten aan. Vandaag worden mensen retailers. Mensen shoppen niet meer door te winkelen, of te scrollen door webshops op zoek naar producten, maar ze worden geïnspireerd door vrienden, mensen die we vertrouwen, influencers, etc.

Daarom is het aan de retailer om te starten op Social Media met het inspireren, waarde geven, je verhaal vertellen, video’s te maken,…en eerder te focussen op de vragen die klanten hebben. Je kan hen helpen vb. via een online forum (Facebook groep) waar je klanten adviseert én waar je ook klanten zelf aan het woord laat etc.

Zo was Fashion Retail voorheen :

focus op product (kleding) -> advies in shop -> verkopen

Fashion Retail vandaag :

klanten inspireren, vertrouwen opbouwen via social media, advies & waarde geven online (video’s!), influencer marketing -> focus op de vragen van je klanten & geef hier antwoorden op (vb. stijlen, combinaties, materialen, trends, how to’s,…)

Kortom, het nieuwe verkopen is…’niet verkopen’.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *