HOE WORD IK INFLUENCER?

Hoe word ik een influencer in fashion? Dit is één van de vragen die we bij MATUVU vaak krijgen. De afgelopen jaren is er een switch geweest van klassieke reclame en klassieke media naar influencers en hun eigen social media kanalen. Nog nooit hadden tot voor kort onbekende mensen zo veel invloed op het consumentengedrag en op de ‘beïnvloeding’ van anderen. Waar vroeger celebrities hun uitspraken over de geweldige voordelen van een product of look wordt er nu vooral geluisterd naar experts in het vak. Met als gevolg: influencer business is booming. Maar hoe spring je hier nu echt in uit? En hoe vorm jij dit fenomeen van de 21ste eeuw om naar een succesvolle business? Daar hebben we enkele tips voor opgelijst.

1 Kies je niche

Als eerste is het natuurlijk super belangrijk om te bepalen waarin jij een influencer wil zijn en wie je wil aanspreken. Als influencer deel je best ervaringen en kennis over onderwerpen waar je zelf gepassioneerd door bent zoals fashion, beauty, travel,… Elk onderwerp heeft ook een bepaald publiek. Door deze volledig uit te schetsen weet je ook hoe je hen het best kan aanspreken en geboeid houden.

2 Kies je kanalen

Aanwezig zijn op zoveel mogelijk kanalen is niet altijd de beste oplossing. Vind het kanaal waar jouw doelgroep zich het meest op bevind       en spreek en zo aan. Multi-channel is wel een goede strategie als je het kan onderbouwen en niet als je je gewoon aanmeld op zoveel mogelijk kanalen. Voor fashion ligt de focus vaak op instagram en facebook omdat interactie en mooie beelden hier enorm belangrijk zijn. Vergeet zeker niet om een LinkedIn profiel aan te maken voor al jou business contacten.

3 creëer een strategie

Nu je een grondige analyse gemaakt hebt van jouw niche en hoe je hen wil bereiken is het natuurlijk belangrijk om een strategie op te stellen. Kies voor een consequente boodschap die je aan je volgers wil meegeven. Hierdoor kan je achteraf al je communicatie aftoetsen met jouw vooropgestelde strategie.

4 plan – consistentie

Als vierde beginnen we aan een planning. Als content creator moet je je er van bewust zijn dat je niet elke dag inspiratie gaat hebben voor posts op Instagram/Facebook/blog/youtube. Dit wil echter niet zeggen dat je op een moeilijke dag je volgers gewoon links kan laten liggen. Door op voorhand je content in te plannen weet je zeker dat je speling genoeg hebt om alles op tijd af te krijgen. Met verschillende app’s kan je ondertussen zelfs al je posts op voorhand inplannen. Let op, hou echter ruimte vrij voor actualiteit. Speel in op wat er leeft en toon jezelf ook live via instastories om zo de connectie met je publiek niet te verliezen.

5 netwerk

Als influencer ben je niet alleen. ‘How to become an influencer’ is één van de meest gezochte zinnen op google. Zie dit niet als concurrentie maar als sterkte. Werk samen met andere content creators om tot nieuwe, originele ideeën te komen. Leer ook andere kennen in jouw business, hieruit kunnen altijd mooie samenwerkingen vloeien. Bij MATUVU vinden we het bijvoorbeeld belangrijk om iedereen in de fashion business te verbinden. Kom zeker eens een kijkje nemen tijdens een event van de #MFF en leer andere like minded bossladies kennen.

6 geef waarde

Geef aan  je volgers ook altijd iets van waarde mee. Leer hen iets bij en profileer jezelf als expert in je vakgebied. Hierdoor wek je telkens interesse van nieuwe en trouwe volgers.

7 evalueer

Geef vooruitgang zonder evaluatie. Evalueer om bepaalde tijd je plannen en strategie en schaaf bij waar nodig. Al doende leert men en dat is met het creëeren van content. Je zal merken dat bepaalde invalshoeken of bepaalde onderwerpen meer return opbrengt. Vergeet echter niet wie je zelf bent. Ga altijd uit van je eigen verhaal en wees niet blind voor likes en comments. Kwaliteit blijft belangrijker dan kwantiteit.

8 geef tijd

En als laatste geef het tijd. Rome is ook niet op één dag gebouwd. Het opbouwen van een trouwe community duurt vaak jaren. En blijf het doen uit passie. Vanaf het moment dat jij je plezier verliest zal je authenticiteit niet meer overkomen. Dus geniet er van en leef je zo veel mogelijk creatief uit. Have fun!

Om al deze stappen in praktijk te zetten kan je bij MATUVU ook altijd terecht voor een begeleiding/coaching. Zo kunnen we samen jouw strategie uitwerken en zien hoe jij best kan groeien als influencer. Benieuwd? Vraag hier je gratis intake gesprek aan. Tot snel!

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *