HOW SOCIAL MEDIA CHANGED THE FASHION BUSINESS PART 1: PACKAGING

Dat social media de hele wereld verandert is ondertussen wel duidelijk. Maar dat het effect op de fashion business, onze business, zo groot zou zijn had niemand kunnen voorspellen. Elk jaar blijven de evoluties maar komen en als je nog maar terugkijkt naar vijf jaar geleden is de business niet meer te herkennen. Iedereen die niet mee wou ligt er ondertussen al uit. Ieder van jullie die vandaag de dag nog een business runt in de fashion is mee geëvolueerd en heeft stappen ondernomen om zijn of haar business te boosten. Super dus! Maar de uitdaging blijft hier niet bij. Je moet elke dag weer veranderen, nooit blijven stil staan. Dat wordt de uitdaging van de toekomst. Daarom willen we even de grootste veranderingen in beeld brengen en vroegen wij ons af: “Hoe heeft social media de fashion business nu concreet verandert? En hoe zal dit nog verder veranderen?” Niet bepaald een topic dat kort is uitgelegd, daarom splitsen we het op in een blogreeks van drie delen. Als eerste beginnen we met iets wat voor vele slechts bijzaak lijkt: de verpakking van hun product. 

Blogster in the frow met een unboxing video. Zij was één van de grote namen die zich afvroeg of verpakking nog wel zo relevant was en hoe dit anders aangepakt kon worden.

 Wat met het milieu?

Een tijd geleden leefde er op social media één grote vraag: Is this the end of PR packages? Alle grote bloggers en influencers trokken samen aan de alarmbel om zich af te vragen of PR pakketten zoals we ze vandaag kennen nog wel relevant zijn. Met de groei van alternatieve reclame technieken zoals influencers marketing kwam ook één groot nadeel: het milieu. PR verpakkingen worden zo mooi  en opvallend mogelijk gemaakt waardoor ze jammer genoeg vaak enorm veel vervuilend materiaal gebruiken zoals overdadig karton, plastic en soms zelfs elektronica. Ook de stijging van online shops heeft een enorm nefast effect op het milieu. Alle pakketjes worden geleverd in aparte verpakkingen waardoor er een enorme afvalberg kan onstaan. (Shopaholics, geef maar toe). Meer en meer mensen zijn zich hier ook bewust van. Als bedrijf inspelen op deze trend door milieuvriendelijkere oplossingen te voorzien is dus een pluspunt. Gebruik bijvoorbeeld enkel nog karton om je pakketjes in te versturen. Of geef eens een homeparty. Hierbij ga jij naar je klanten toe en krijgen ze hun producten plus een  uitstekende service bij  hun thuis.

Een mooi product in een mooie verpakking

Als tweede is natuurlijk de look van je pakketjes ook enorm belangrijk geworden. Nooit eerder verschenen er zo veel unboxing video’s op youtube, instagram en   facebook. Om jullie een voorbeeld te geven, de unboxing video van Marcus Brownlee die de nieuwe iphone uitpakt in een filmje haalde maar liefst 7 945 006  views op youtube. Een mooie verpakking wordt gedeeld. Zorg er dus voor dat jouw pakketje er uit springt. Enkele goede voorbeelden:

Pakketjes van de schoenenketen sasha worden massaal gedeeld op social media door de leuke quotes op de dozen.

Ook bij dit pakketje is de kans groot dat het gedeeld zal worden op social media.

Let’s get personal

Wat ook altijd werkt is personalisatie. Spreek je klanten aan met hun voornaam of voeg een handgeschreven kaartje toe. Het pakketje wordt instant veel persoonlijker en je klant zal dit graag willen delen op social media. Win-win voor beide partijen.

Voeg een persoonlijk kaartje toe aan je pakketje zoals in dit pakketje van Ralph Lauren

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *