Storytelling is belangrijker dan ooit, zeker in de fashionbusiness. Om je winkel en collecties verkocht te krijgen aan je klanten, moeten ze helemaal mee zijn met je concept en je verhaal. Dat kan alleen maar door interesse bij hen op te wekken en hen er volledig in te betrekken. Daarom geven wij jou een aantal tips om toe te passen op jouw eigen winkel.

Het belangrijkste aan storytelling? Vertel een verhaal. Dat kan zijn:

1. Je eigen verhaal

Laat je klanten weten waarom jij je winkel startte, wat het concept precies inhoudt en wat jouw winkel onderscheidt van anderen. Dat kan via je website, maar ook via je sociale media. Klanten kopen graag een persoonlijk verhaal. Als het een goed verhaal is, vertellen zij dat door aan andere potentiële klanten. Blijf dus vertellen tot ze zeggen:

https://giphy.com/

Want dat willen we ook niet. Je moet je verhaal vertellen in de mate dat het er toe doet. Je kan zelf aanvoelen wanneer klanten oprecht geïnteresseerd zijn of wanneer ze er genoeg van hebben.

2. Het verhaal van je klanten

Laat je klanten hun verhaal vertellen over je winkel. Hoe hebben ze jou gevonden, waarom komen ze naar jou, wat vinden ze fijn aan jouw winkel? Allemaal vragen die er toe doen zowel voor jou als voor andere klanten. Wanneer zij zien dat iemand echt tevreden is over jouw winkel, zijn ze geneigd ook eens te komen piepen.

https://giphy.com/

Het moeilijkste aan storytelling? Hoe breng je die verhalen nu naar de buitenwereld? Daarin heeft sociale media een enorm groot belang. Maar wees je er van bewust dat ook mond-aan-mond-reclame nog altijd een hele grote rol speelt.

1. Sociale media

Gebruik al je kanalen zo creatief mogelijk om je verhaal tot bij je klanten te brengen. Vertel hen over je dagdagelijkse bezigheden in de winkel, achter de schermen, contact met klanten, collectiebezoeken, … via Instastories, Facebookstories, foto’s, noem maar op. Zo neem je je klanten mee in je verhaal. Post ook geregeld foto’s/verhalen van je klanten. Ze vinden het leuk om zichzelf eens op jouw Facebookpagina te zien en gaan dat dan ook doorvertellen aan anderen. Daarmee krijg je niet alleen extra doorstroom naar je Facebookpagina, maar ook nog eens extra mond-aan-mond-reclame.

https://giphy.com/

2. Mond-aan-mond-reclame

Dit kanaal is minder gemakkelijk om zelf te bepalen, maar je kan er wel invloed op hebben. Geef in je winkel leuke weetjes mee over de kleding die je klanten kopen. Zo kan een merk bijvoorbeeld simpelweg volledig Belgisch zijn. Klanten voelen zich altijd goed als ze weten dat er totaal geen kinderarbeid aan te pas komt en dat zullen ze dan ook doorvertellen. Ook via sociale media kan je invloed hebben. Wanneer je origineel uit de hoek komt, zoals bijvoorbeeld postjes waarin klanten elkaar kunnen taggen, creëer je sneller mond-aan-mond-reclame.

https://giphy.com/

Zin om meer te weten over storytelling in je fashionstore? Check dan zeker onze e-manual ‘How to turn your fashionstore into a fashionstory‘.

Good luck, boss ladies!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *