NEW WAY OF BUYING FOR FASHION RETAILERS

Eind februari, officieel nog steeds winter en dus ook grote kans dat de temperaturen laag blijven deze tijd van het jaar, rond het vriespunt, brrrr. Ideaal weertje dus voor een lekkere cosy knitwear of een warme stijlvolle fake fur jacket. Maar, wat zien we in de fashion stores? Frisse zomerkleedjes, open bloesjes, topjes, lichte materialen… Contrast toch?! Waarom werkte dit vroeger wel en vandaag niet meer? 

Vroeger toonden de winkels met veel plezier hun zomercollecties in februari en de klanten gingen deze musthaves tijdig (zo vroeg mogelijk) shoppen voor de eerste mooie lentedagen. Vandaag is het consumentengedrag veranderd. Klanten kopen iets en willen dit ook onmiddellijk dragen. Dit ook door de fast fashion industrie die elke week nieuwe musthaves lanceert om direct te kopen en direct te dragen.

Voor boetieks die prachtige merken voorstellen is dit niet altijd evident, want ze kopen collecties enkele maanden voor het seizoen in en weten dus niet wat het seizoen zelf zal brengen. Risky business, toch? Niet als je rekening houdt met deze tips die we met jullie delen;

1. Investeer maar 10% van je budget in hoog zomer en winter kleding

Bij het aankopen van je collecties ga je uiteraard te werk met een budget dat je ongeveer weet te spenderen in collecties waar je klanten van houden. Let bij de aankoop van vb. een zomercollectie dat je niet teveel ‘high summer’ items aankoopt. Deze worden geleverd in april en klanten zullen ze pas kopen juni/juli en ja…dan is het braderij, solden… Net ook voor winter, de koude winter start december maar dan ook de kortingen rond Halloween, Kerst en solden.

Pinterest

2. Frisse kleuren in lente maar warme materialen

Een nieuw seizoen vraagt om nieuwe trends en kleuren. Februari en maart kunnen nog vrij koud zijn, maar we verlangen wel al naar wat frisse lentekleuren na die sombere donkere maanden met veel zwart, donkerblauw, grijs, etc. De winkels die nu al een zeer mooie doorverkoop hebben, houden hier rekening mee en bieden aan klanten mooie gilets, pulls in knitwear in alle pastelkleuren. Ze verkopen toffe fake fur jasjes in de zoetste kleuren. Dit is wat klanten nu kopen om morgen direct te dragen.

Pinterest

3. Focus op ‘tussenseizoen’ heel het jaar door

Als retailer in fashion ben je nu volop bezig met de aankopen voor FW18. De zomer moet nog starten of je bent al met je hoofd in het nieuwe winterseizoen. Focus je tijdens de inkopen op kleding die je heel het jaar door kan dragen. Bloesjes, blazers, sweaters, pulls en vooral ook items die je kan combineren. Vb. een bloesje waar dezelfde kleur in terugkomt in een blazer. Of een cardigan met leuke print die matcht met een T-shirt. Op deze manier koopt de klant niet één maar twee stuks, want het is iets dat ze kunnen dragen als het warmer is ‘op zich’, maar ‘in combinatie’ als het wat frisser is.

Pinterest

We wensen alle fashionretailers een succesvol verkoopseizoen SS18 en aankoopseizoen FW18. 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *