WAT IS ER MET FASHION RETAIL AAN DE HAND?

Fashionstores die al jaren bestaan, sluiten de deuren of worden overgenomen. De ene online shop na de andere wordt gelanceerd. Kleine winkels & pop-ups die net zijn gestart kennen een mega-succes door hun business te doen via social media. De wereld in de fashion Retail staat een beetje op zijn kop, zou je denken,…maar niets in minder waar. We zitten gewoon in een volledig nieuwe manier van het runnen van een Retail business. 

In onze fashion agency & academy hebben we dagelijks meetings met fashion retailers ; voor het kiezen van nieuwe collecties, om hen te helpen in hun business op het niveau van marketing, social media, branding & sales, etc. De ene retailer doet het zeer goed, de andere heel wat minder. En nee hoor, dit ligt niet aan ‘het weer’.

Vandaag moet je als fashion retailer niet meer focussen op het ‘tentoonstellen’ van producten, maar moet je focus liggen op ‘beleving’ (ervaring) en op ‘klantenrelatie’. Wat bedoelen we hier nu juist mee?

De klant kan alle kleding, acc etc. online vinden/kopen aan de beste prijs. Waarom zouden ze dan nog naar jouw fysieke winkel moeten komen? Uit onderzoekt blijkt dat de doelgroep ‘millenials’ hoofdzakelijk kopen in een ervaring. Ze gaan dus niet op zoek naar producten, maar ze willen een beleving ervaren (én het liefst delen = social media) terwijl ze aankopen. Deze ervaring kan je vertalen in je shop door een event te organiseren, door een meet & greet, door een insta-proof corner te maken in je shop, door je verpakking, … Misschien is het wel een idee als je een shop wil openen om niet te focussen op de producten, maar eerst op de ervaring (vb. open een fashionable bar voor de drukke bosslady die er koffietje kan drinken en werken, en tegelijk ook even doorheen het aanbod kleding lopen.)

Missguided – fashion experience

Fashion truck

Daarnaast is je klantenrelatie super belangrijk. Dit gebeurt vandaag de dag hoofdzakelijk via social media. Welk gevoel hebben klanten bij jouw zaak, bij jezelf als zaakvoerder? Waar associëren klanten je zaak mee? Geef je je klant waarde mee? Gebruik niet zomaar informatief je social media als ondernemer in fashion maar als een effectieve tool om met klanten (fans) te communiceren & te connecteren. Deze connectie heb je nodig om over te gaan tot een verkoop.

Experience at NIKE

 

Vind je dit boeiend en wil je hier graag meer over leren en/of hoe concreet toe te passen in jouw winkel? Check de Matuvu adviestrajecten. Dit zijn opleidingen voor de ondernemer & starter in fashion waar je één-op-één aan de slag gaat in een traject naar keuze (2,5u kort – 3 maanden – 6 maanden). Klik hier om je GRATIS intakegesprek in te plannen en te kijken waar we je mee kunnen helpen. Make it a great week!

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *