Wil jij graag meer verkopen dan dat je vandaag doet? Of verkoop je wel goed, maar wil je groeien naar een next level met je winkel? Soms zit het in de kleine dingen en maken we als retailer vaak fouten die we misschien wel over het hoofd zien of niet bij stil staan.

We zetten even de 5 meest gemaakt fouten als fashionretailer op een rijtje ;

  1. JE VERKOOPT TE SNEL 

Vaak heb je als retailer de neiging om te snel te willen verkopen (vb. Ontdek nu onze nieuwe collectie, koopjes, bestel nu,…). Slechts 3% van alle klanten koopt wat je aanbiedt. Ze hebben het ‘hoognodig’. 97% van de klanten heeft je producten NIET NODIG. Een deel van deze groep zal nooit kopen bij je & het grotere andere deel is NOG NIET KLAAR om te kopen. Daarom is het fundamenteel dat je vertrouwen gaat opbouwen met je (potentiële) klanten. Hou hierbij de know-like-trust factor in de gaten. Laat klanten weten wie je bent, zorg dat ze je leuk vinden & bouw vertrouwen op.

2. JE LEGT TEVEEL DE NADRUK OP EIGENSCHAPPEN VAN PRODUCTEN IPV HET RESULTAAT

We spotten regelmatig posts op social media ; maten XS tem XL, prijzen, soms ook materiaalkeuze (10% katoen), afgewerkt met leuke details,…De klant heeft hier weinig boodschap aan. Indien hij dit wil weten bij aankoop, zal hij/zij dit zeker vragen. Jij als fashionretailer moet het resultaat tonen; vb. met deze jurk straal je op je volgende vriendinnendate of vb. met dit groene jurkje kan je je camel handtas nog beter combineren etc.

3. JE SPREEKT NIET MET JE IDEALE KLANT

Dit is vaak een moeilijke, want jij denkt misschien dat iedereen je klant is. Als je communiceert naar iedereen, communiceer je naar niemand. Heb geen schrik dat je klanten zal uitsluiten, enkel zal je veel meer je ideale klanten aantrekken die helemaal gek zijn op je aanbod.

4. JE VOLGT JE KLANT NIET OP

Vele fashionretailers hebben een knop ‘nieuwsbrief’ op hun website, maar sturen nooit of heel zeldzaam een nieuwsbrief. Of klanten stellen vragen op social media en deze blijven onbeantwoord. Zorg dus dat je een goed opvolgsysteem hebt voor je klanten. Ook kan je door digitale marketing zeer mooi klanten opnieuw targetten die interesse hebben in je aanbod, winkel, producten.

5. JE IDENTITEIT IS NIET DUIDELIJK 

Soms spotten we winkels die er prachtig uitzien offline en als we dan een kijkje nemen online zien we totaal niet hetzelfde beeld waar de shop voor staat. Ook kan het zijn dat je de ene keer communiceert in het roze een heel romantisch lettertype en 2 weken later in het groen met een strak lettertype. Zorg dat je huisstijl & branding super duidelijk is. Je klant ziet je op allerlei manieren online (social media, website, nieuwsbrief,…) en offline (winkel, events, flyers, folders,..). Maak het hen niet ingewikkelder en zorg dat je merk duidelijk herkenbaar is. Herkenbaarheid zorgt ook weer voor de groei in vertrouwen!

 

Wil jij heel graag meer weten en leren hoe je verkoop te boosten voor je merk, business door een duidelijke strategie in je marketing, social media & branding? Schrijf je dan nu in voor het ICONIC FASHION BUSINESS SEMINAR op maandag 14 oktober (ganse dag van 9-18u) in het prachtige Kasteel van Brasschaat. 

Je early bird ticket is nu slechts €97 ipv €197 per persoon (incl. koffie, thee, water, wijn, lunch, werkboeken & goodiebag). KLIK HIER voor je ticket.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *