Het is weer bijna zover. Die opvallende rode bollen die naar alles en iedereen schreeuwen dat er kortingen zijn in de fashion stores. Vanaf eind mei vinden in België de eerste braderijen plaats gevolgd door de koppelverkoop en de soldenperiode. Hierdoor komen kortingen op de zomercollecties steeds vroeger en vroeger op het jaar. We zien steeds meer warme oproepen verschijnen van retailers die proberen om elkaar aan te sporen om niet te vroeg te starten met de korting periode. Wat natuurlijk begrijpelijk is, we werken allemaal in dezelfde business en een beetje solidariteit kan nooit kwaad. Er zijn echter nog andere manieren om dit probleem aan te pakken. Grote mode huizen beginnen toch niet te schreeuwen dat ze korting hebben op “oudere” stuks. Ze zorgen voor een tijdloos imago. Ze geven meerwaarde aan hun klanten door hun eigen merk op te bouwen. Hoe begin jij hier nu aan? 

De sales visuals laten vaak online en offline te wensen over. Voel jij je aangesproken om te shoppen bij één van beide voorbeelden?

Dus in plaats van je prachtige collectie zo vroeg op het seizoen in solden te zetten en jezelf dus minderwaarde te geven kan je je klanten beter meerwaarde geven. Hierdoor geef je hen een reden om bij jouw te komen shoppen, je geeft hen iets extra en je krijgt natuurlijk zelf ook meerwaarde want je collectie gaat niet in korting. Bovendien wordt je relatie met je klant er alleen maar sterker door én spreek je gemakkelijker nieuwe klanten aan.

Hoe creëer je nu meerwaarde?

Service

Het aller belangrijkste voor een shop de dag van vandaag is service. Geen enkele klant komt jammer genoeg nog naar jouw zaak voor je unieke producten. Kleding is overal zo aanwezig dat je er moet uitspringen met jouw service. Zorg ervoor dat klanten bij jouw buiten wandelen met een fantastische outfit, volledig gestyled naar hun persoonlijkheid. Geef hen dat fantastische gevoel na shoppen bij jouw. Dat is iets wat jouw shop zo uniek zal maken. Na een tijdje zullen klanten vooral voor jou en jouw tips komen. Bovendien geef je hen de mogelijkheid om een hele outfit van bij jouw te dragen en kopen ze met veel plezier enkele stuks extra.

Gifts

Met gifts bedoelen we net niet dat je meer korting moet geven of je collecties gratis gaan weggeven. Wat je hiermee kan doen is een kleine extra geschenkje meegeven om jouw klanten zich speciaal te laten voelen. Zelfs een persoonlijk kaartje bij hun aankoop is hier al een meerwaarde. Sommige retailers geven hun klanten een verjaardagscadeautje of een nieuwjaarsgeschenk, anderen geven hen gepersonaliseerd bedankingskaartje bij hun aankoop. Het zit hem in de kleine, originele dingen. Je geeft hen bovendien een onverwachte meerwaarde waardoor ze nog eens extra verrast zullen zijn.

 

Inspiratie

Als laatste is het onbetaalbaar om jouw klanten voldoende inspiratie te geven. Zoals al eerder gezegd zijn jouw collecties jammer genoeg niet uniek voor jouw shop. Hoe jij ze styled is wel helemaal van jou. Inspireer je klanten met de laatste nieuwste fashiontrends en pas  ze toe op jouw collecties. Of heb jij een compleet eigen stijl. Toon dit dan ook in jouw communicatie zodat je klanten geïnspireerd raken en zich ook wel eens aan jouw stijl durven wagen. Zorg er ook voor dat het plaatje klopt. Verwerk je huisstijl online in alles wat je doet maar trek deze ook offline door. Is jouw stijl heel girly? Waarom geen roze winkel? Zorg voor een leuke foto hoek eventueel een koffietje en voldoende fashioninspiratie natuurlijk. Door jouw shop ook meer om te bouwen naar een conceptstore geef je je klant iets onbetaalbaar: inspiratie en een goed gevoel. Dé doorslaggevende factoren voor een trouw cliënteel.

Wil jij nog graag enkele extra tips om de sales te boosten zonder kortingen aan te bieden? Hier vind je 30 gratis sales tips die je onmiddellijk kan gebruiken. 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *