Eind juli en de eerste najaarscollecties liggen in de winkel. Leuk, maar het is nog volop zomer… Je klant winkelt anders, maar koop jij ook anders aan?

De consument vandaag koopt kleding die hij/zij morgen wil dragen. Zelfs voor feestjes zien we een trend naar kopen wanneer nodig of zin in. Dit wil zeggen dat je klant nu jurkjes wil kopen voor het warme zomerweertje, maar jij als winkelier kan dit niet aanbieden want je zomerjurkjes zijn uitverkocht (ook door solden). Spijtig, toch?!

Dit is natuurlijk heel vervelend, want er is vraag, maar geen aanbod. Als winkelier moet jij om een succesvolle zaak te runnen meer gaan inspelen op een aanbod wat de klant op dat moment nodig heeft. Door deze nood is fast fashion ontstaan; maandelijkse collecties of voorraadcollecties waar je à la minute kan uit bestellen. Maar we zien ook in de voororder collecties een nieuwe tendens ontstaan met deelleveringen die aangepast zijn aan tijd & het weer in het verkoopseizoen.

Het lijkt allemaal zo ingewikkeld en hoe koop je anno 2019 nog aan? Deze 5 tips kunnen je zeker en vast helpen bij het maken van beslissingen voor je nieuwe inkopen;

TIP 1: Kies voor een uniek aanbod met een mix van merken (met branding!) en fast movers.

TIP 2: Splits je seizoen op in maanden en bekijk wat je die maand in je winkel hebt. Past dit ook bij de gemiddelde temperaturen die maand ; vb. februari kan zacht zijn, maar nooit heb je een hele maand 20 graden. Dus zorg voor jurkjes waar je nog kousen onder kan dragen met laarsjes, sneakers.

TIP 3 : Vraag bij het maken van voororders naar deelleveringen. Op die manier krijg je gespreide leveringen waardoor je bedrijfsresultaat ook gezond kan blijven. Geen stress met facturen / cashflow.

TIP 4 : Hou in je aankoopbudget steeds 30% vrij voor ‘snoepjesmerken’ = merken waar je vrij kan uit kiezen en waar je je klanten me kan verrassen in het seizoen. Je eigen identiteit is als retailer belangrijker geworden.

TIP 5 : Maak voor je gaat inkopen een moodboard op met welke look & feel je wil brengen in het seizoen. Zo blijft je focus en word je niet afgeleid door collecties die eigenlijk toch niet helemaal passen bij wat je wil brengen.

Success & where focus goes energy flows!

Wens je graag advies voor je inkopen? Boek je boost-your-business coaching van 2,5u bij Matuvu HIER.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *