Het onderscheid tussen jouw en andere retailers met dezelfde collecties. Een vraag die we vaak krijgen. Eens je jouw eigen stijl hebt is het ook niet erg om tips en tricks te delen met andere ondernemers. Zij gaan nooit jouw stijl kunnen kopiëren. Belangrijk is dat je voor het stylen van je business eens goed naar jezelf kijkt. Alleen jij weet hoe jouw business het best draait en een kopie van andermans business gaat nooit een succes kunnen zijn.

1 Oriënteer je in de wereld van de fashion

Voor je aan een business of een seizoen start is het belangrijk om je goed te oriënteren. Leer alle verschillende stijlen kennen zodat je achteraf een goed beslissing kan maken in de stijl die jij wil voor jouw zaak. Als je impulsief een business wil starten denk je misschien dat de hardwerkende zakenvrouw jouw droomklant is en dat jouw stijl helemaal gericht is naar die droomklanten. Eens je weer wat langer bezig bent kom je er echter achter dat een hardwerkende zakenvrouw een type bankdirecteur kan zijn die  kiest voor kwalitatieve mantelpakjes, of een echte fashionpreneur die liefst alle trends verwerkt in haar eigen stijl of misschien zelfs een ingenieur die liefst nog dagelijks mee op de werf gaat kijken en dus gemakkelijke  maar statusgerichte kleding zoekt. Dit is nu een extreem voorbeeld maar zo zie je maar dat er binnen elke stijl nog zo veel mogelijkheden zijn waar je op voorhand best even over nadenkt.

 

2 Maak een moodboard

Een moodboard geeft jouw vibe en inspiratie weg voor jouw business. Dit wil niet zeggen dat hier enkel outfit foto’s in mogen. Quotes, beelden, prints, alles wat jouw doet denken aan de vibe die jij wil meegeven kan hierin verwerkt worden. Het is zo iets persoonlijk dat het de ideale basis is om jouw stijl mee weer te geven. Hier een voorbeeldje van een moodboard van een fashionbusiness waar eigenlijk amper fashion in getoond wordt maar waar je wel perfect weet welke stijl deze business gaat hebben.

3 Zorg dat heel jouw team achter jouw stijl staat

Iedereen die deel uitmaakt van jouw business moet je stijl door en door kennen. Zij zijn het visitekaartje van jouw business. Hierbij bedoelen we absoluut niet dat iedereen er hetzelfde moet uitzien. In fashion is een eigen twist aan kleding geven net zo belangrijk. Toch moeten ze mee zijn in het totaalbeeld dat jij wil uitstralen. Heb jij een heel vrouwelijke stijl in jouw business dan past het niet als jouw collega’s alleen maar bikerjackets en Dr. Martens laarzen dragen. Zorg voor een sterk team die mee de waarden en normen van jouw business naar buiten kunnen brengen. Uiteindelijk doet ieder het wel op zijn manier maar dan is de basis het zelfde.

 

4 Geef ook online weer dat dit de stijlen zijn waar jij je op focust voor dit seizoen

Ook online moet jouw stijl volledig duidelijk zijn. Net zoals het moodboard hoef je hier dus ook niet enkel outfits of kledingstukken te posten. Leuke fotografie of quotes maken al snel duidelijk wie jij wil aanspreken. Hierdoor zal ook jouw droomklant zich beter kunnen vinden in jouw business. Gelijke interesses gaan immers veel verder dan dezelfde kledingstijl.

 

5 Verander regelmatig je winkelindeling en outfits on- en offline maar zorg ervoor dat je ze altijd terug kan aftoetsen op jouw moodboard

Verandering doet leven. Zorg er daarom ook voor dat jouw business regelmatig on- en offline nieuwe stylings kan laten zien. Twijfel je of vind je dit moeilijk? Toets dan altijd jouw nieuwe looks even af met je moodboard.

 

 

6 Moodboard kan natuurlijk doorheen het seizoen ietsje veranderen maar niet te veel natuurlijk (inspelen op trends zonder eigenheid te verliezen)

Je moodboard gaat natuurlijk doorheen de jaren veranderen. Jij evolueert namelijk ook. Toch is het belangrijk om nooit je eigenheid te verliezen in de trends. Zeker in fashionbusiness wisselen deze razend snel en is het gemakkelijk om als een kip zonder kop de ene trend na de andere op te volgen. Maar hou altijd je eigenheid in het achterhoofd. En is er eens een super populaire trend waarvan jij eigenlijk denkt ‘oei, deze vind ik precies echt niet mooi.’ laat hem dan gerust aan je voorbij gaan. Er komen nog meer dan genoeg trends die wel volledig bij jou passen.

Nog een kleine knipoog, ook bij Matuvu houden we rekening met onze stijl. Zo passen alle beelden die we gebruikt hebben in deze blogpost bij onze stijl. It’s all about the details.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *